Said about me

“Hon gör myllrande, berättande och barockinspirerade bildvävnader som ingen annan. Konstnären Annika Ekdahl får nu Europas största textilpris på en kvarts miljon kronor för sitt nyskapande”

–Anders Martinsson, Göteborgs-Posten

“Weaving a picture takes time. The effective weaving rate for Annika Ekdahl is one square metre per month. The different colours in one and the same weft has to be woven in separately around the warp. The image is built slowly from one end to the other. There is no way of going back and making changes without unravelling everything and starting over again. A tapestry requires careful planning and adhering to the original idea throughout the process, perhaps for several years. Yet, Ekdahl stresses the need for an “x factor”. Something random, that cannot be controlled. For her, this factor can be the colours. Dyeing only a few ounces of wool at a time, knowing that the exact shade can never be achieved a second time. The challenge of mixing different colours as the work proceeds. This adds a human touch, a certain imperfection. Life.”

–Cilla Robach, Nationalmuseum, Stockholm (From the Slow Art catalogue.)

“På Röhsska museet i Göteborg visar man utställningen Varje bild berättar en historia. Ett tjugotal textiler från museets samlingar plus några inlånade visas över sommaren. Huvudnumret är textilkonstnären Annika Ekdahls Barockfesten som nyligen donerades till museet. Ekdahls Barockfesten och en annan från samma svit är ett eget universum. Det är två stora gobelänger – 3 gånger 3 meter. Det handlar om ett bröllop i Queens i New York som Ekdahl skapat olika bilder av. Tänk er den litterära magiska realismen från Sydamerika – det här är som att se Marquez och Allendes visioner i textil. Ett myller av lust, perspektivförskjutningar, döda och levande människor, svävande tallrikar och mat… Och rörelsen… Allt i färg som är påstridig – som säger SE!!!”

–Per Feltzin, Kulturnytt, Sveriges Radio